Jak na tvorbu bannerů
Programmatic
Pohybujete se v oblasti online marketingu, digitálního světa a e-commerce? V současné době jsou grafické bannery nezbytnou součástí display reklam a umožňují dosáhnout efektivních výsledků online propagace. Tvorba bannerů může být poměrně jednoduchou záležitostí, pokud víte, co chcete vytvořit a jaké nástroje k tomu použít. Pojďme se na to podívat blíže.
Nástroje na tvorbu bannerů
V prvé řadě je dobré zamyslet se nad výběrem vhodného grafického editoru. V současnosti máte možnost si vybrat z celé řady možných grafických programů. Mezi oblíbené a populární nástroje patří např. Adobe Photoshop, GIMP nebo Canva, které lze stáhnout v základní verzi zdarma nebo otestovat v rámci bezplatné zkušební verze.Pomocí těchto nástrojů dokážete vytvořit vizuálně atraktivní a profesionální bannery, aniž byste museli být expertem na grafický design. Řada z nich obsahuje již mnoho předpřipravených šablon pro tvorbu bannerů, které můžete upravovat podle svých představ.
Doporučujeme vyzkoušet si práci s více grafickými editory, abyste zjistili, který z nich nejvíce vyhovuje vašim potřebám.
Níže předkládáme výběr oblíbených grafických programů:
Canva
Jedná se o oblíbený online nástroj pro tvorbu grafiky a designu, který obsahuje nespočet návrhů a předpřipravených šablon pro různé druhy vizuálního obsahu, včetně bannerů. Canva je dostupná i ve verzi zdarma, která však funguje v omezeném režimu a postrádá mnoho funkcí a vylepšení oproti profesionální placené verzi. Canva Pro vychází na 119,99 $/rok pro jednu osobu.Adobe Photoshop
Jde o profesionální grafický editorem, se kterým dokážete vytvořit složité a kreativní bannery. Je to však nástroj, který vyžaduje určitou úroveň zkušeností a znalostí grafického designu. Obsahuje mnoho funkcí a nástrojů, jako jsou různé filtry, efekty, vrstvy, masky a mnoho dalších. Nástroj můžete bezplatně vyzkoušet po dobu 7 dnů.Bannersnack / Creatopy
Online placený nástroj na tvorbu bannerů v různých formátech, a to včetně animovaných bannerů. Obsahuje mnoho šablon a vyznačuje se snadným a intuitivním ovládáním. Je dostupný pouze v anglickém jazyce. Můžete si vybrat ze 3 balíčků, přičemž cena se pohybuje od 24 do 141 $/měsíc.Piktochart
Nástroj určený primárně na tvorbu infografiky. Vytvoříte však v něm i jednoduché bannery. Hlavní výhodu spatřujeme ve snadném ovládání. Aktuálně je k dispozici základní verze zdarma a profesionální v ceně 14 $/měsíc.Další populární nástroje na tvorbu grafiky:
- Adobe Illustrator
- Fotor
- Design Wizard
- Inkscape
Rozměry a formáty bannerů
Chcete vytvořit bannery pro akviziční a remarketingové kampaně? Požadavky na specifikace a rozměry bannerů se mohou měnit. Připravili jsme základní přehled rozměrů a formátů pro nejpoužívanější reklamní systémy.Bannery v Google Ads
Většina formátů z Google Ads je shodná s těmi z Skliku. Nezáleží však pouze na reklamním systému, důležité je i cílové zařízení. Zároveň je potřeba pohlídat si také maximální velikost výsledného souboru, která je 150 kB. Mezi podporované formáty bannerů patří JPG, PNG, GIF nebo ZIP.Za nejlepší rozměry bannerů pro Google Ads s dobrým potenciálem výkonu považujeme:
- 300 × 250
- 300 × 600
- 160 × 600
- 728 × 90
- 300 × 250 (vkládaný obdélník)
- 336 × 280 (velký obdélník)
- 728 × 90 (široký banner)
- 970 × 90 (velký široký banner)
- 468 × 60 (banner)
- 300 × 600 (půlstránková reklama)
- 160 × 600 (široký sloupec)
- 250 × 250 (čtverec)
- 200 × 200 (malý čtverec)
- 300 × 200
- 300 × 100
- 300 × 50
Bannery v Skliku
Jak jsme již avizovali, s většinou formátů z Google Ads lze pracovat i v Skliku. Podporované formáty jsou JPEG, JPG, PNG a GIF, přičemž maximální velikost souboru je rovněž 150 kB, jako je tomu v Google Ads. Z naší zkušenosti jsou nejvhodnější z hlediska výkonu bannery s následujícími rozměry:- 300 × 600
- 480 × 300
- 300 × 250
- 970 × 310
- 320 × 100
- 300 × 300
- 320 × 100
- 300 × 300
- 300 × 600
- 480 × 300
- 480 × 480
- 300 × 250
- 970 × 310
- 160 × 600
- 970 × 210
- 728 × 90
Bannery na Facebooku a Instagramu
V případě reklamy na Facebooku se požadavky na bannery v určitých ohledech liší od jiných reklamních systémů. Množství textu v obrázcích je omezené, text by měl zabírat maximálně 20 % plochy obrázku, jinak bude Facebook reklamu znevýhodňovat.Facebook totiž preferuje bannery s minimem textu, které obsahují krátké a výstižné sdělení doplněné o vhodnou výzvu k akci. Pokud chcete k produktu, službě nebo akci sdělit další informace, vložte je raději do textových částí reklamy, které banner doplňují.
Základní rozměry bannerů pro reklamu na Facebooku jsou 1080 × 1080, 1080 × 1920 a 1200 × 628. Podporované obrázkové formáty bannerů JPG a PNG.
Bannery a kreativa
Kreativa banneru hraje jednu z hlavních rolí v úspěšnosti celé display reklamy. Nebojte se experimentovat a testovat různé druhy kreativ. Doporučujeme vždy používat tlačítko s výzvou k akci, pokud chcete, aby se na váš banner klikalo. Navíc, vložením výzvy k akci, dokážete návštěvníka lépe nasměrovat k tomu, co má udělat na vašem webu a značně tak zvýšit míru konverze.Relativně dobře fungují tlačítka v 1. osobě, tedy z pohledu zákazníka. Pokuste se do tlačítka dostat i výhodu vašeho produktu či služby. V ideálním případě by mělo být zřetelné, proč by měl návštěvník na banner kliknout a co tím získá. Sdělte 1 nejužitečnější věc.
Zároveň se držte vizuálního zpracování vašeho webu a snažte se kreativu přizpůsobit skupině, na kterou cílíte. Dále doporučujeme zvolit čitelné písmo a dobrou skladbu slov. Snažte se do banneru elegantně dostat váš prodejní argument.
Zaměřte se také na využití animovaných bannerů, které sice mají o něco méně impresí, zato se však vyznačují vyšší mírou prokliků, což přispívá k nižší průměrné ceně za proklik. U velkých display kampaní se už nemusí jednat o zanedbatelný rozdíl. Ponechejte hlavní sdělení reklamy jasně viditelné po celou dobu animace. Doporučujeme nepřekračovat 30 vteřin, i když délka animace není omezena.
A co z naší zkušenosti opravdu dobře funguje? Použijte v banneru sloveso, které dělá akci, výzvu (např. ušetřete, neutrácejte, vyhrajte…) nebo třeba položte otázku. Nezapomeňte zmínit cenu, vyjádřit slevu nebo si pomoct slovem ZDARMA. Na druhou stranu, vyvarujte se příliš velkému množství informací na banneru.
V neposlední řadě je klíčovým faktorem samotná vizuální stránka banneru. Zvolte kvalitní fotografii vašeho produktu nebo služby, používejte ořezy a zvýrazněte detaily.
Doporučení pro bannerovou reklamu
Před spuštěním grafické reklamy si velmi dobře naplánujte komplexní bannerovou strategii včetně určení cílů, kterých chcete prostřednictvím této reklamy dosáhnout. Může se jednat např. o posílení povědomí a viditelnosti značky, vyvolání poptávky po produktech, představení nového produktu či služby, podpora prodeje slevové akce nebo remarketing.Jakmile se vám podaří nasbírat určité množství vypovídajících dat, nezapomeňte vyhodnotit samotný výkonu banneru, a to ve vztahu k cíli celé kampaně, který jste si zvolili. Nebojte se testovat různé kreativy, aby si zákazníci nezvykli a nepřestali bannery vnímat. Pokud zjistíte, že určitá kreativa dosahuje výrazně lepších výsledků, vytvořte další podobné bannery a testujte dále. Vždy uvádějte pravdivé informace.