Jak můžete ovlivnit názvy stránek ve vyhledávání na Google

SEO
Lenka Stehlíková
Lenka Stehlíková 11.09.2023 | 5 min
Ačkoliv tuto malou a nenápadnou featuru Google vydal už začátkem loňského roku, právě až před pár dny – konkrétně 8.9.2023 tento Google release oficiálně a finálně doběhl do všech států a zařízení.
Jak můžete ovlivnit názvy stránek ve vyhledávání na Google
Jde zdánlině o malou věc, která ovšem v CTR může udělat obrovské rozdíly. 
Jak tedy ideálně optimalizovat své stránky, co jsou nejlepší řešení a na co si naopak dát velký pozor?

Název stránky je první věc, kterou uživatelé vidí ve výsledcích vyhledávání v jakémkoliv prohlížeči. Je to vždy název vaší stránky, vaše url, relativně stručný popisek (description), případně další rozšíření (adresa, další stránky, recenze a podobně..), ovšem určitě se shodneme, že Název stránky nás vždy upoutá nejvíc. Title element je jeden z hlavních faktorů, které Google používá k určení obsahu a tématu stránky. Proto je důležité, aby title stránky byl přesný, zajímavý a relevantní pro uživatele i pro Google.
Název Google používá v rámci vyhledávání, ale třeba také Google News, Nákupy a další prostředí. Obecně platí pravidlo, že Název můžete optimalizovat a mít řádně zadaný ve webu, ale není povinností Google (ani ostatních), aby vámi vyplněné hodnoty zobrazil. Pokud nazná, že jím vybraná fráze bude lepší, relevantnější na vyhledávací dotaz toho konkrétního uživatele, zobrazí mu svou verzi, nehledě na vámi zvolený title. Neznamená to ale, že nás Google neposlouchá a nemá cenu se snažit. Naopak!

Proč a jak Google názvy stránek generuje


Hlavním důvodem, proč to Google takto dělá, je zbavit se nefungujících, či spamových titulků a optimalizovat vyhledávání pro uživatele. Tak aby názvy vyhledaných stránek opravdu odpovídaly obsahu a uživatel opravdu našel co hledá.
V potaz při tvorbě bere hlavně tag , poté nadpisy v textu, primárně h1 (případně h2-6), a také texty, které jsou jinak graficky výrazné. 

Vlastně algoritmus čerpá ze všeho, na co “by měl být tvůrce obsahu hrdý” a na co by měl uživatel na stránce určitě narazit. Pokud budete svůj obsah správně optimalizovat, budete mít kvalitní a velmi popisné názvy vhodného rozsahu, Google vám rád dopřeje lepší hodnocení oproti nejbližší konkurenci a zákazníci, kteří budou s informační architekturou obsahu také spokojeni mu signály k pochvale, nebo lepšímu scoringu, také dají.

Ukázka názvu vyhledaného dotazu na Google.com
 

Z čeho Google při rozhodování relevance hlavně čerpá

  • Obsah v elementech title
  • Hlavní vizuální název zobrazený na stránce 
  • Elementy nadpisu, jako jsou elementy h1 - h6
  • Další obsah, který je velký a výrazný díky úpravám stylu 
  • Další text obsažený na stránce 
  • Text kotev na stránce 
  • Text v odkazech směřujících na stránku 
  • Strukturovaná data webu

Jak s title správně pracovat

  • Každá stránka by měla obsahovat title prvek.
  • Title by měl být konkrétní a popisující obsah stránky. Není dobré ho zbytečně natahovat a používat slova navíc. Title sice nemá omezení na znaky, ale měl by se zpravidla vejít na jeden řádek na mobilním zařízení.
  • Vyhněte se vkládání velkého množství klíčových slov. Občas je dobré mít title, který je více popisný, ale není důvod používat klíčová slova vícekrát, naopak to může pro uživatele i pro Google působit jako spam.
  • Nekopírujte stejný nebo podobný title na více stránek. Text title by měl být pro každou stránku odlišný a jasně definovaný, tak aby uživatel jednoduše rozlišil mezi stránkami. Stejně tak není ideální title, který se liší pouze jedním slovem mezi stránkami.
  • Snažte se, aby byl title výstižný. Je důležité najít správný bod mezi výstižností a strohostí. Title by měl popisovat co na stránce je, případně hlavní myšlenku, kterou chcete sdělit, ale neměl by být moc dlouhý.
  • Využívejte název webu. Je dobré využívat v title název vašeho webu, či e-shopu. Nemá ale smysl to přehánět. Pokud na hlavní stránce využijete svůj hlavní claim, tak je to jen dobře. Nemá smysl ho poté využívat i v dalších stránkách, tam stačí název webu a adekvátní informace o dané stránce.
  • Dávejte si pozor, aby byl title na stránce odlišný od dalších textů. Title by měl z textu opravdu vystupovat. Pokud bude podobným stylem jako další h texty (h2, h3) či nějaký bold, Google nebude vědět který preferovat a může vygenerovat název stránky, který neodpovídá vašim představám.
  • Nekombinujte jazyky. Pokud je stránka např. celá v češtině a title zvolíte anglický, tak se ho Google pokusí přeložit do češtiny, což nemusí dopadnout nejlépe.

Závěrem příklady

Zde na konec uvádíme pár příkladů, jak s title správně pracovat například na e-shopu se sportovním oblečením:

Ano

  • Hlavní stránka: SportyWear: Váš obchod se sportovní módou
  • Produktová kategorie: Běžecké boty pro ženy | SportyWear
  • Produkt: Dámské boty Ajdídás korek 7 | SportyWear
  • Článek: Jak si při běhání nezvrtnout kotník | SportyWear blog

Ne

  • Hlavní stránka: Levné sportovní oblečení, levná sportovní móda, levné boty
  • Produktová kategorie: Běžecké, sportovní, halové boty pro ženy a dívky
  • Produkt: Skvělé boty Ajdídás korek 7 s měkkou podrážkou a perfektním odrazem dobře pevnící kotník
  • Článek: Jak si nezpůsobit extorsisse tarso

Zdroje

Lenka Stehlíková

Lenka Stehlíková

Cenové srovnávače, feedy a automatizace. To je pro Lenku skvělá společnost, ve které je nejštastnější. Lenka má dar do hloubky pochopit produktové portfolio a zamyslet se nad chováním zákazníků. Proto rychle zjistí, co je na vašem projektu důležité a za čím je potřeba jít. Svůj volný čas nejraději tráví na zahradě.

Držte krok s trendy digitálního marketingu

Pravidelný přísun znalostí, tipů a sem tam i akcí přímo ve vaší schránce.

arrow icon